Αλλάζει το μοντέλο εργασίας στον εξωδικαστικό συμβιβασμό

Κωδικοποιούνται οι λόγοι απόρριψης των αιτήσεων

Αλλάζει πλήρως το μοντέλο με το οποίο θα εργάζονται τράπεζες και servicers σε ό,τι αφορά πλέον τον εξωδικαστικό συμβιβασμό.

Η απόρριψη μετά αιτιολογήσεως διαφοροποιεί τα μοντέλα εργασίας των πιστωτών, αλλά και τον τρόπο με τον οποίον πρέπει να υποβάλλουν τις αιτήσεις τους οι οφειλέτες.

Ομάδες εργασίας της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών και της Ένωσης Εταιρειών Διαχείρισης εργάζονται σχετικά ώστε με βάση τη λειτουργία του αλγορίθμου να καταγραφούν οι πιθανοί λόγοι απόρριψης των αιτήσεων. Οι λόγοι απόρριψης θα είναι γενικοί, όμως θα εξειδικεύονται κατά περίπτωση.

Κατόπιν αυτού μια κοινή ομάδα εργασίας θα παραδώσει στην Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ) τον τελικό κατάλογο που θα περιλαμβάνει κωδικοποιημένες τις αιτίες απόρριψης των αιτήσεων του Εξωδικαστικού.

Μεγάλη θεωρείται η εμπειρία και των δύο πλευρών. Όμως ο νόμος προσφέρει σαφέστατη προστασία σε εκείνους που δεν θα έπρεπε να απορριφθούν καθώς υπήρχαν και τέτοιες περιπτώσεις κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του εξωδικαστικού.

Γραπτές απαντήσεις

Όπως προβλέπεται στις αλλαγές που έλαβαν χώρα και ψηφίστηκαν την περασμένη εβδομάδα, οι τράπεζες και οι servicers οφείλουν να αποκαταστήσουν το επίπεδο επικοινωνίας με την πλατφόρμα. Οι γραπτές απαντήσεις δίνουν τη δυνατότητα στους οφειλέτες να προσφύγουν σε περίπτωση που εκτιμούν πως αδικούνται.

Συγχρόνως και οφειλέτες οφείλουν να αιτιολογούν την άρνησή τους να αποδεχθούν τις προτεινόμενες ρυθμίσεις που προκύπτουν από τον αλγόριθμο,.

Η διαδικασία αιτιολόγησης μπορεί να ξεκαθαρίζει μια σειρά «παρεξηγήσεων» για τους λόγους απόρριψης, είτε από την πλευρά των πιστωτών είτε από την πλευρά οφειλετών. Στόχος λοιπόν είναι οι λόγοι μη συναίνεσης να είναι όσο πιο ξεκάθαροι γίνεται.

Όπως περιγράφουν τα στοιχεία της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους μέχρι τις 30 Ιανουαρίου 2023, το ποσοστό εγκρισιμότητας των ρυθμίσεων από τους χρηματοδοτικούς φορείς έφτασε το 70%, ενώ, όπως αναφέρουν οι servicers, το ποσοστό προσεγγίζει το 80% για τις οφειλές μέχρι 200.000 ευρώ, που αποτελεί και τη συντριπτική πλειονότητα για τα φυσικά πρόσωπα.

Σημειώνεται ότι τον Δεκέμβριο του 2022 το ποσοστό εγκρισιμότητας ήταν στο 61%.

Αντίστοιχα το ποσοστό αποδοχής των ρυθμίσεων από τους ίδιους τους οφειλέτες ήταν τον Ιανουάριο λίγο πάνω από το 50%, είκοσι μονάδες χαμηλότερα σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2022.

Υπενθυμίζεται ότι οι servicers στοχεύουν σε ρυθμίσεις και διευθετήσεις δανείων ύψους 3,2 δισ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο του 2023, ανεβάζοντας «ταχύτητες» κατά 30% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Οι αρνήσεις και οι αιτίες

Ας σημειωθεί πως από την πλευρά των servicers και των τραπεζών μια σειρά από λόγους καθιστά αδύνατη τη σύναψη συμφωνιών, όπως η ηλικία του οφειλέτη ή του εγγυητή, η ύπαρξη ακίνητης περιουσίας όταν αυτή δεν μπαίνει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων κ.λπ.

Παράλληλα, ας σημειωθεί πως οι servicers πολύ συχνά κάνουν δελεαστικές προτάσεις σε οφειλέτες για άμεση εξόφληση οφειλών προς αυτούς, ενώ δεν είναι διατεθειμένοι να εισάγουν τις προτάσεις αυτές στην πλατφόρμα του εξωδικαστικού, κάτι που θα συμπαρέσυρε σε μεγάλο βαθμό και τους λοιπούς πιστωτές σε αντίστοιχες εκπτώσεις.


© 2024 iThessalia | CREATED BY ITWORX