Τα ελαστικά χρήζουν αντικατάστασης, ακόμα και αν δεν είναι τοποθετημένα στους τροχούς των αυτοκινήτων μας. Πότε πρέπει να τα αλλάζουμε;
Καθοριστικός είναι ο ρόλος που διαδραματίζουν τα ελαστικά στην ασφάλεια των επιβατών των αυτοκινήτων, μιας και αποτελούν το μόνο στοιχείο του που βρίσκεται σε άμεση επαφή με το οδόστρωμα.
Στο πλαίσιο αυτό, κάθε οδηγός οφείλει να φροντίζει για τη βέλτιστη κατάσταση των ελαστικών και να προβαίνει στην έγκαιρη αντικατάστασή τους όταν κριθεί απαραίτητο και δη όταν έχουν φθαρεί ή έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής τους.
Βάσει της κείμενης νομοθεσίας, η αντικατάσταση των ελαστικών είναι υποχρεωτική μόλις το βάθος του πέλματος πέσει στα 1,6 χλστ., αν και κρίνεται καλό να αλλάζονται μόλις το βάθος του πέλματος μειωθεί κάτω από τα 3 χλστ. (ένα καινούριο ελαστικό έχει βάθος 8 έως 9 χλστ.).
Όπως, ωστόσο, αναφέρουν κορυφαίοι κατασκευαστές, 10 χρόνια μετά την κατασκευή τους καλό θα είναι να αντικαθίστανται με καινούρια, ακόμα και αν το βάθος του πέλματος δεν έχει φτάσει στο ελάχιστο όριο. Σημειώνεται, δε, ότι το ίδιο ισχύει και για τη ρεζέρβα.
Αυτό διότι η υπεριώδης ακτινοβολία του ήλιου προκαλεί φθορές στα ελαστικά, ακόμα και αν το όχημά σας βρίσκεται ακινητοποιημένο. Παράλληλα, ο χρόνος είναι αμείλικτος και για τα ελαστικά που δεν χρησιμοποιούνται για μεγάλο χρονικό διάστημα. Διότι, όταν ελαστικά είναι σε κίνηση, τα χημικά οξείδωσης κρατούν τα λάστιχα σε εύκαμπτη κατάσταση. Στον αντίποδα, όταν τα ελαστικά είναι στατικά, αυτές οι χημικές ουσίες δεν κατανέμονται ομοιόμορφα και κατά συνέπεια εμφανίζονται ξηρά μπαλώματα.
Πώς θα ξέρω πότε κατασκευάστηκαν τα ελαστικά μου;
Η χρονολογία κατασκευής οποιουδήποτε ελαστικού μπορεί να βρεθεί στο πλευρικό τοίχωμά του, εξετάζοντας τους χαρακτήρες μετά το σύμβολο “DOT”. Τα τέσσερα τελευταία ψηφία προσδιορίζουν την ημερομηνία κατασκευής του ελαστικού στην πλησιέστερη εβδομάδα.
Τα δύο πρώτα από αυτά τα τέσσερα ψηφία προσδιορίζουν την εβδομάδα κατασκευής και τα δύο τελευταία, το έτος κατασκευής (π.χ., ένα ελαστικό με την πληροφορία DOT XXXXXXX1317 κατασκευάστηκε την 13η εβδομάδα του 2017 - δείτε την παρακάτω φωτογραφία).
Υπενθυμίζεται ότι η καταστροφή των ελαστικών εξαρτάται τόσο από φυσικούς παράγοντες (γήρανση και φθορές κατά την οδήγηση) και τις συνθήκες του δρόμου (λακκούβες, σαμαράκια κτλ), όσο και από τις καιρικές συνθήκες (π.χ. βροχί, χιόνι, πάγος, δυνατός ήλιος και όζον).
Τέλος, καθοριστικό ρόλο παίζει και πώς οδηγούμε, και επομένως πρέπει να αποφεύγουμε τις απότομες επιταχύνσεις και τα φρεναρίσματα έκτακτης ανάγκης.