Δύο στους τρεις Έλληνες αγοράζουν «ανώνυμα» προϊόντα - H αποστασιοποίηση από τις μάρκες εντείνεται.
Σε μία παρατεταμένη περίοδο αστάθειας και αβεβαιότητας, αυτό που έχει εύστοχα χαρακτηριστεί permacrisis (μόνιμη κρίση), ένας στους τρεις καταναλωτές (31%) προσπαθεί να τα «βγάλει πέρα».
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα νοικοκυριά να στρέφονται στην αναζήτηση φθηνότερων εναλλακτικών λύσεων, με την πιστότητα προς τις μάρκες να φθίνει.
Η αποτύπωση των επιπτώσεων της ακρίβειας διαπιστώνεται στην εκτίναξη του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (Private Label – PL).
Είναι σαφές ότι η ελληνική αγορά, η οποία, παραδοσιακά, ήταν πάντα επιφυλακτική απέναντι στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αποβάλλει, πλέον, τους δισταγμούς και αλλάζει στάση, αναφέρεται στην πρόσφατη η παγκόσμια έρευνα, Future Consumer Index, την οποία πραγματοποίησε η ΕΥ.
Το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι αγοράζουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εκτινάχθηκε από το 15% το 2021, στο 38% το 2023. Ωστόσο, αυτή η αλλαγή στάσης δεν εκδηλώνεται με την ίδια ένταση σε όλα τα προϊόντα.
Σε ποια προϊόντα οι μάρκες έχουν «ηττηθεί»
Οι καταναλωτές που συμμετείχαν στην έρευνα, όταν ρωτήθηκαν σε ποιες κατηγορίες θα σκέφτονταν να αγοράσουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αποκάλυψαν διαφορετικά επίπεδα προθυμίας να εγκαταλείψουν τις επώνυμες μάρκες.
Στην πρώτη θέση βρίσκονται τα είδη φροντίδας σπιτιού και νοικοκυριού, με πάνω από τους μισούς καταναλωτές (55%) να δηλώνουν πρόθυμοι να αγοράσουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Το ποσοστό αυτό είναι υψηλότερο στις γυναίκες (62%), στις ηλικιακές ομάδες 40-49 (62%) και 50-64 (63%), και στους κατοίκους της Αττικής (60%).
Στη δεύτερη θέση βρίσκονται τα ρούχα, υποδήματα και αξεσουάρ (41%), και ακολουθούν τα είδη προσωπικής φροντίδας (38%) και το φρέσκο (35%) και συσκευασμένο φαγητό (30%). Και στις τρεις αυτές κατηγορίες, πιο πρόθυμοι να εγκαταλείψουν τις επώνυμες μάρκες εμφανίζονται οι νέοι της ηλικιακής ομάδας 18-29.
Μικρότερη προθυμία για αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας καταγράφεται για τα μη αλκοολούχα ποτά (29%), τα είδη καλλωπισμού και καλλυντικά (27%) και τα είδη τεχνολογίας (22%).
Τα ποτά η μόνη εξαίρεση
Το χαμηλότερο ποσοστό προθυμίας να εγκαταλείψουν τις μάρκες καταγράφεται στα αλκοολούχα ποτά (20%), με τους Έλληνες να συνεχίζουν να «πίνουν» στην υγεία των γνωστών εταιρειών.
Άλλωστε στην κατηγορία των ποτών μεταξύ των 3 πιο σημαντικών κριτήριων με βάση τα οποία οι καταναλωτές θα επέλεγαν κάποιο προϊόν, για το 45% η μάρκα του προϊόντος αποτελεί το δεύτερο σημαντικότερο κριτήριο. Πρώτο, όπως είναι φυσικό σε ένα πληθωριστικό περιβάλλον, είναι οι τιμή (ποσοστό 64%).
Μάλιστα η πιστότητα στα brands όσον αφορά στα ποτά είναι μακράν η υψηλότερη συγκριτικά με άλλες κατηγορίες προϊόντων διατροφής.