Κι εκεί που το φυσικό αέριο «κοιμόταν» στα 75-80 ευρώ, επιτρέποντας στην Ευρώπη να πάρει ανάσες, ένα «καυτό» 48ωρο ήταν αρκετό για να προκαλέσει πανικό.
Η έκρηξη στις εγκαταστάσεις της Freeport στο Τέξας μπορεί για κάποιους να πέρασε στα ψιλά γράμματα. Όχι όμως για τις αγορές και πολύ περισσότερο για τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, καθώς από αυτές τις εγκαταστάσεις εφοδιάζεται LNG η Ευρώπη. Και για να είμαστε ακριβείς, το 68% του αερίου που υγροποιείται στη Freeport καταλήγει στο Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ, ενώ για να έχει κανείς την πλήρη εικόνα, αυτές οι εγκαταστάσεις έχουν το 17% της υγροποίησης αερίου των ΗΠΑ. Πότε θα επανέλθει σε λειτουργία η Freeport; Προς το τέλος του έτους.
Τα «πολιτικά παιχνίδια» των Ρώσων εκτόξευσαν την τιμή
Η είδηση αυτή «τίναξε» την τιμή του φυσικού αερίου στα 100 ευρώ, αλλά είχε και συνέχεια. Από προχθές το βράδυ, που η Gazprom ανακοίνωσε μείωση της διοχέτευσης αερίου μέσω Nord Stream λόγω τεχνικών προβλημάτων, η τιμή κινήθηκε ανοδικά, ενώ χθες ξεπέρασε ακόμα και τα 120 ευρώ, όταν έγινε γνωστό ότι «κόπηκε» κατά 60% η παροχή στη Γερμανία και κατά 15% στην Ιταλία. Ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας κατηγόρησε ευθέως τη Ρωσία για πολιτικά παιχνίδια και εργαλειοποίηση του ενεργειακού και το μόνο σίγουρο είναι ότι πριν μπούμε για τα καλά στο καλοκαίρι, οπότε ανεβαίνει κατακόρυφα η ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια, έχει ξεκινήσει ένα νέο θρίλερ.
Πώς θα κινηθεί η Αθήνα -Το αδύνατο σημείο
Στην Αθήνα, τα συναρμόδια υπουργεία ετοιμάζουν το νομοθετικό πλαίσιο, με βάση το οποίο θα ενεργοποιηθεί από την 1η Ιουλίου ο νέος Μηχανισμός για το ηλεκτρικό ρεύμα, με πλαφόν στη χονδρική κι επιδοτήσεις στη λιανική. Ο Μηχανισμός αυτός έχει, όμως, ένα αδύνατο σημείο: έχει ως βασικό σενάριο τιμή φυσικού αερίου στα 100 ευρώ.
Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, κάθε 10 ευρώ πάνω από το βασικό σενάριο «ροκανίζει» το ΑΕΠ κατά 500-600 εκ. ευρώ σε ετήσια βάση, ενώ το κόστος για τον Προϋπολογισμό υπολογίζεται στα 300-400 εκατ. ευρώ! Αυτό σημαίνει πρακτικά, ότι αν οι Ρώσοι πιέσουν -με τον έναν ή τον άλλο τρόπο- την τιμή του φυσικού αερίου στα επίπεδα των 120 ευρώ, το δημοσιονομικό κόστος για το υπόλοιπο της χρονιάς θα είναι τουλάχιστον 400 εκ. ευρώ.
«Μαύρα» μαντάτα για το πετρέλαιο
Μόνο ενθαρρυντικά δεν είναι και τα στοιχεία από το πετρέλαιο. Η τιμή του διατηρείται στη ζώνη των 120 δολαρίων και σε συνδυασμό με την ισοτιμία ευρώ/δολαρίου δημιουργούν ένα εκρηκτικό μίγμα για την Ελλάδα και τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Η εκτίμηση της Trading Economics είναι ότι σε ορίζοντα 12μήνου, το Brent μπορεί να φτάσει στα 140 δολάρια, συμπαρασύροντας προς τα πάνω τις τιμές της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης. Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, η τιμή της αμόλυβδης είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα «πιάσει» τα 3 ευρώ πανελλαδικά, καθιστώντας μονόδρομο τη συνέχιση των επιδοτήσεων.
Το αντίβαρο του Τουρισμού
Αν και τα σενάρια αυτά χαρακτηρίζονται -επί του παρόντος- δυσμενή, στο υπουργείο Οικονομικών θα τα λάβουν υπόψιν στο σχεδιασμό του Μεσοπρόθεσμου, που κατατίθεται τον επόμενο μήνα στη Βουλή. Στον ίδιο σχεδιασμό θα συμπεριληφθούν όμως και τα αντίβαρα σε αυτήν την ενεργειακή καταιγίδα: τα υπερέσοδα από τον Τουρισμό.
«Το 80% του 2019 είναι υπερβολικά συντηρητικό σενάριο πλέον», σημειώνουν αρμόδιες πηγές, εκτιμώντας έτσι ότι η πρόβλεψη για εισπράξεις 14,5 δισ. ευρώ από τον Τουρισμό θα εκπλήξουν και φέτος ευχάριστα. Ήδη, τα πρώτα στοιχεία από τις κρατήσεις του καλοκαιριού, καθώς και οι αφίξεις ξένων επισκεπτών, ενισχύουν την πεποίθηση ότι οι φετινές εισπράξεις θα είναι ανάλογες του 2019, δηλαδή θα φτάσουν στα 18 δισ ευρώ. Με μια αναγωγή αυτών των υπερεισπράξεων σε μέσο ΦΠΑ 15%, φαίνεται ότι μπορεί να δημιουργηθεί ένα «μαξιλάρι» τουλάχιστον 500 εκ ευρώ, για την απορρόφηση των κραδασμών από την Ενέργεια.