Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενοι
1. Ηλεκτρονική διαβίβαση δεδομένων στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων
1.1. Γενικά
α) Σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 15Α του Ν.4174/2013 (Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας) όλες οι επιχειρήσεις (ατομικές, Ο.Ε., Ε.Ε., Ε.Π.Ε., Ι.Κ.Ε., Α.Ε. κ.λπ.) έχουν την υποχρέωση να διαβιβάζουν ηλεκτρονικά τα δεδομένα από τα εκδιδόμενα στοιχεία (τιμολόγια, αποδείξεις λιανικής πώλησης κ.λπ.) σε μια νέα πλατφόρμα που έχει αναπτύξει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), την ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, ανεξάρτητα αν τα στοιχεία αυτά εκδίδονται χειρόγραφα ή/και μηχανογραφικά ή/και μέσω Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (Φ.Η.Μ.). Η ψηφιακή πλατφόρμα υποδοχής των δεδομένων που διαβιβάζονται στην Α.Α.Δ.Ε. (πλατφόρμα myDATA), είναι προσβάσιμη μέσω του διαδικτυακού τόπου της Α.Α.Δ.Ε. και περιλαμβάνει αναλυτικά και συνοπτικά το σύνολο των συναλλαγών εσόδων / εξόδων, οι εγγραφές μισθοδοσίας, αποσβέσεων και οι λογιστικές εγγραφές τακτοποίησης των οντοτήτων (επιχειρήσεων) που τηρούν Λογιστικά Αρχεία (βιβλία και στοιχεία) σύμφωνα με τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα και στην οποία απεικονίζεται το λογιστικό και φορολογικό αποτέλεσμα αυτών.
β) Σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 15Α του Ν.4174/2013 με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων καθορίζονται ο χρόνος διαβίβασης, η έκταση εφαρμογής, οι εξαιρέσεις, οι ειδικότερες υποχρεώσεις των οντοτήτων της παραγράφου 1, καθώς και κάθε άλλο θέμα, διαδικασίες και λεπτομέρειες για την εφαρμογή των υποχρεώσεων των οντοτήτων της παραγράφου 1. Σύμφωνα με την ανωτέρω εξουσιοδοτική διάταξη εκδόθηκε η κοινή απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων Α.1138/12.6.2020, η οποία δημοσιεύθηκε στο Φ.Ε.Κ. την 22.6.2020 και έχει τροποποιηθεί, μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, με πέντε (5) αποφάσεις (Α.1227/2020, Α.1300/2020, Α.1054/2021, Α.1156/2021 και Α.1090/2022).
γ) Με δεδομένο ότι, σύμφωνα με την Α.Α.Δ.Ε., από την 1.1.2023 θα έχουμε πλήρη λειτουργία της πλατφόρμας myDATA, μιας και για το 2021 υφίσταται η υποχρέωση διαβίβασης μόνο των εσόδων και το 2022 υφίσταται υποχρέωση διαβίβασης των εσόδων και των εξόδων (για τα έξοδα όμως θεωρείται περίοδος προσαρμογής), κρίνουμε ότι πρέπει να δημοσιευθεί σειρά σχετικών άρθρων που θα καλύπτουν σε θεωρητικό αλλά και σε πρακτικό πλαίσιο την υποχρέωση αυτή των επιχειρήσεων. Στα άρθρα αυτά θα παρουσιαστεί η λειτουργία της πλατφόρμας, μέσα από χρηστικούς πίνακες και σχετικά παραδείγματα και οι σχετικές υποχρεώσεις των επιχειρήσεων.
1.2. Επιδιώξεις
α) Με τη λειτουργία της ψηφιακής πλατφόρμας myDATA η Α.Α.Δ.Ε. επιδιώκει :
- αα) Την αυτοματοποίηση, τυποποίηση, εκσυγχρονισμό και απλοποίηση της διαδικασίας για την επισκόπηση, ανάλυση και παροχή στοιχείων των οικονομικών δεδομένων,
- ββ) Την αυτοματοποίηση στη συμπλήρωση των φορολογικών δηλώσεων, με έμφαση στη σταδιακή προσυμπλήρωση (περιοδικές Φ.Π.Α., Φορολογίας Εισοδήματος κ.λπ.),
- γγ) Την κατάργηση των Συγκεντρωτικών Καταστάσεων Πελατών – Προμηθευτών (ήδη έχει καταργηθεί για τα έτη 2021 και επόμενα),
- δδ) Την απλούστευση και επιτάχυνση της διαδικασίας επιστροφών Φόρου Εισοδήματος – Φ.Π.Α. για τις συνεπείς Επιχειρήσεις,
- εε) Τη μείωση του διαχειριστικού κόστους των επιχειρήσεων,
- στστ) Τη βελτιστοποίηση της στόχευσης των υποθέσεων που επιλέγονται προς έλεγχο, με σκοπό την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου, (σ.σ. διαχρονικά προβλήματα τα οποία στερούν πολύτιμα έσοδα από τα κρατικά ταμεία).
β) Σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. κ. Γ. Πιτσιλή η ψηφιακή πλατφόρμα myDATA είναι ένα έργο, το οποίο έχει προχωρήσει πολύ, είναι ένα έργο το οποίο είναι σχεδιασμένο για όλες τις επιχειρήσεις, υπάρχουν λύσεις για όλες τις επιχειρήσεις, και η βασική του ιδέα είναι απλή, δηλαδή τα παραστατικά όλων των επιχειρήσεων, χονδρικής και λιανικής, διαβιβάζονται ψηφιακά στην Α.Α.Δ.Ε. και συνθέτουν τη λογιστική και φορολογική τους εικόνα, συνθέτουν τα ηλεκτρονικά βιβλία, συνθέτουν το myDATA μέσω των πέντε (5) προβλεπόμενων καναλιών διαβίβασης.