Κραυγή αγωνίας από διδακτικό προσωπικό μετά την απώλεια του προγράμματος «Απόκτησης Ακαδημαϊκής Εμπειρίας» από το ΕΣΠΑ
Κραυγή αγωνίας από διδάσκοντες στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ενόψει του νέου ακαδημαϊκού έτους. Η απώλεια προγράμματος που χρηματοδοτούνταν μέσω ΕΣΠΑ και μέσω του οποίου καλύπτονταν θέσεις διδακτικού προσωπικού, θα οδηγήσει σε αναγκαστικό «κόψιμο» μαθημάτων από τα προγράμματα σπουδών, εξαιτίας της δραματικής έλλειψης προσωπικού. Για «νέο χτύπημα στην ανώτατη εκπαίδευση», μιλά η πρόεδρος του Ενιαίου Συλλόγου Διδασκόντων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Βανέσσα Κατσαρδή.
Σύμφωνα με την κ. Κατσαρδή, κάθε χρόνο τα τελευταία έξι – επτά χρόνια, αυτή την περίοδο έβγαινε στον «αέρα» το πρόγραμμα «Απόκτηση Ακαδημαϊκής Εμπειρίας». Πρόκειται για πρόγραμμα που χρηματοδοτείται μέσω του ΕΣΠΑ και μέσω του οποίου προσλήφθηκαν δεκάδες νέοι επιστήμονες τα τελευταία χρόνια για να διδάξουν στα ελληνικά πανεπιστήμια. Με την απώλεια του συγκεκριμένου προγράμματος, στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας αναμένεται να χαθούν περίπου 100 θέσεις διδασκόντων, κάθε ένας εκ των οποίων κάλυπτε τις ανάγκες δύο ή τριών εξαμηνιαίων μαθημάτων.
«Κάποια μαθήματα από το νέο σχολικό έτος δεν θα μπορούμε να τα προσφέρουμε στο πλαίσιο του προγράμματος σπουδών. Δεν είναι το θέμα ότι χάνονται θέσεις διδακτικού προσωπικού που ούτως ή άλλως είναι λιγοστό, δεδομένου ότι δεν καλύπτονται ούτε καν οι κενές θέσεις που προκύπτουν από τις συνταξιοδοτήσεις. Η απώλεια του προγράμματος θα επιτείνει και το φαινόμενο του braindrain με νέους επιστήμονες να αναζητούν εκτός Ελλάδας εργασιακή εμπειρία», σχολίασε η κ. Κατσαρδή.
Όπως σημειώνει ήδη κάποια μαθήματα δεν προσφέρονται λόγω του τεράστιου ελλείμματος σε διδακτικό προσωπικό. «Τη δημόσια παιδεία στηρίζουν οι διδάσκοντες που έχουν αυξήσει κατά πολύ τις ώρες διδασκαλίας», σημειώνει.
Για το θέμα έχε παρέμβει μέσω ανάρτησής του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το εσωτερικό μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης του Π.Θ., καθηγητής Παντελής Μπάγκος.
«Με την ένταξη του προγράμματος αυτού τα τελευταία έξι με επτά χρόνια, είχε γίνει εφικτό να προσληφθούν δεκάδες νέοι επιστήμονες με σχετικά ικανοποιητικές αμοιβές για να διδάξουν στα ελληνικά πανεπιστήμια. Προφανώς δεν είναι αυτός τρόπος για να καλύπτονται πάγια οι ανάγκες (πρέπει να ανοίξουν και νέες θέσεις) αλλά η πραγματικότητα πλέον είναι ότι οι ανάγκες αυτές θα καλύπτονται μόνο από τις πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού των ΑΕΙ, οι οποίες είναι αρκετά μικρότερες. Δεν έχω εύκαιρα τα στοιχεία, αλλά χονδρικά οι δικαιούχοι του προγράμματος αυτού στο Π.Θ. πρέπει να ήταν πάνω από 100 το χρόνο (κάποια τμήματα έπαιρναν 3 ή 4 θέσεις κ.ο.κ.) και ο καθένας κάλυπτε τις ανάγκες τουλάχιστον δύο ή τριών εξαμηνιαίων μαθημάτων. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι τη νέα χρονιά οι άνθρωποι αυτοί δεν θα έχουν δουλειά και θα υπάρχει παράλληλα ένας μεγάλος αριθμός μαθημάτων (κυρίως επιλογής) που δεν θα μπορούν να καλυφθούν αν δεν αυξηθούν θεαματικά οι πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού», τονίζει ο κ. Μπάγκος.
Επιμέλεια: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ